The Olgas

Kata Tjuta, Mount Olga

De volgende dag, er is geen tijd voor bezinning, rijden we naar nog een heilige plaats, Kata Tjuta, ook wel Kata Joota genoemd en ook bekend als Mount Olga. Mount Olga kreeg haar naam in 1872 van Ernest Giles ter ere van Queen Olga van Württemberg! Zij en haar man, Koning Karl, hadden hier hun 25 jarig huwelijksfeest gevierd. Nou ja! Pukulpa pitjama Ananguku ngurkakutu of welcome to Anangu land, welkom to Aboriginal land. We betalen 25 dollar per persoon, National Park entree fee en rijden 30 kilometer door de woestijn. In de woestijn groeit veel, maar langzaam. Onze gids wijst ons op de woestijn-eik, ik zou zeggen die is 10 tot 15 jaar oud, maar is meer dan honderd jaar oud. We komen op plekken met honderden Madeliefjes, 45 soorten, daar gaan we weer, Accacia´s 16 soorten. Ik noem maar wat van wat ik opvang uit de mond van deze gids, die alles weet, behalve hoe zijn Engels klinkt, een onverstaanbaar Australisch dialect. Er is een plant, Kattenstaart genaamd. Achter het Aboriginal woord voor Kattenstaart staat Mala mala, wat betekent: Nutteloze (plant). Planten zijn in de Aboriginal cultuur (logisch) van groot belang, dus als ze nutteloos zijn moet je dat ook benoemen. Ook lopen er nog duizenden kamelen in het wild rond. Ooit het schip van de woestijn, maar nu Mala mala.

Kata Tjuta is in het Pitjantjatjara (een Aboriginal tribe) “Veel hoofden”. De 36 steile rondingen van Kata Tjuta liggen 32 kilometer ten westen van Uluru en zijn net als Ayers Rock 600 miljoen jaar oud. Op deze heilige grond, er worden nog steeds ceremonië gehouden, behoren geen vrouwen te komen. Jonge mannen worden hier geïnitieerd door een voortand uit het gebit te tikken. Een zeer inspirerende plek. Bijvoorbeeld het verhaal van de king onder de slangen, Wamambi. Als het geregend heeft zijn die zilveren sliertjes op de rotsen de haren van Wamambi. Ze liggen te drogen. En als het stormd of hard waait hoor je door de gaten en spleten Wanmambi zwaar ademen. Ja, die schilderijen moeten er komen.